20 March 2019
Wege aus dem Brexit-Chaos: Weshalb die EU die Initiative ergreifen sollte
Das Vereinigte Königreich hat sich seit der Entscheidung für den Brexit im Juni 2016 nicht gerade als Musterbeispiel für gutes Regieren präsentiert. Dennoch: Die EU sollte dem Vereinigten Königreich noch einmal entgegenkommen und ein Angebot machen, das eine Mehrheit für den Ausstiegsvertrag im britischen Unterhaus doch noch ermöglicht. Jetzt ist politische Führung gefragt. Continue reading >>
4
19 March 2019
17 Thesen zum Kopftuch-Urteil des Bayerischen Verfassungsgerichtshofs
Der Bayerische Verfassungsgerichtshof hat das Verbot religiöser Kleidungsstücke im Gerichtssaal gebilligt. Wesentliche Ausführungen des Verfassungsgerichtshofs verdienen aus rechtlicher Sicht Zustimmung, im Detail gibt es aber auch Anlass für kritische Rückfragen. Continue reading >>Binnengrenze ≠ Außengrenze: Klärendes vom EuGH zur Wiedereinführung von Grenzkontrollen
Wenn ein Mitgliedstaat wieder Grenzkontrollen einführt, dann wird damit nicht aus einer EU-Binnengrenze eine Außengrenze. Mit dem Urteil Arib hat der EuGH heute entschieden, dass die Ausnahmen in der Rückführungsrichtlinie bei Binnengrenzkontrollen keine Anwendung finden, da diese nicht mit den Kontrollen an den Außengrenzen vergleichbar sind. Selbst in unmittelbarer Nähe der Binnengrenze befindet sich die Person bereits auf dem Territorium des kontrollierenden Mitgliedstaates. Damit hat der EuGH klargestellt, dass sich die „Fiktion der Nichteinreise“ des Flughafentransits oder die sog. „carrier sanctions“ nicht auf die Situation bei einer erlaubten Binnengrenzkontrolle übertragen lassen, und damit den Schengen-Raum als gemeinsamen europäischen Freizügigkeitsraum gestärkt. Continue reading >>The Birth of Political Europe
With just 90 days to go before the European Parliament elections, the EU political and societal landscape is undergoing a profound and historical shake-up. This goes well beyond the reductionist and highly-polarized depiction of the pro-EU vs anti-EU / open vs closed society debate championed by our political class and magnified by the media. The effects of EU policies on citizens’ lives as further amplified by the Brexit collective journey have gradually led to the emergence of a timid, yet evolving, common pan-European debate. Yet, as epitomized by Emmanuel’s Macron multi-lingual op-ed unparallelly addressed to the whole EU electorate, this Europeanisation of the political conversation is unveiling an inconvenient truth. Continue reading >>
0
Romania – Another Brick in the Wall Fencing the Fight against Corruption
On 4 March 2019, the Romanian Constitutional Court published its decision on two protocols of cooperation between the Romanian Intelligence Service and the National Prosecutor’s Office. This much-awaited decision is the latest but not the final step in a saga which started more than 15 years ago. Continue reading >>17 March 2019
Fight Fire with Fire – a Plea for EU Information Campaigns in Hungarian and Polish
In the current crisis of democracy in the EU, we should not put too much pressure on the judiciary to fix the rule of law and democracy. Neither should we put too much hope for positive developments on (European) party politics. Rather I suggest that the EU should start speaking directly to the electorate via EU information campaigns in Hungarian and Polish. The 2019 European Parliament elections might provide an adequate framework for such campaigns. Continue reading >>15 March 2019
„It’s the End of the World as We Know it” – Schulpflicht vs. Versammlungsfreiheit
Klimaschutz sei wichtig, politisches Engagement junger Menschen ebenso, gehöre aber in die Freizeit und rechtfertige keinesfalls das Schulschwänzen. Stimmt das aus schul- und aus grundrechtlicher Perspektive? Continue reading >>Of Red Lines and Red Herring: The EPP’s Delusions about Restraining Orbán
This post will offer an overview of the main EPP’s ‘red lines’ since the EPP leadership first demanded from Prime Minister Orbán that he immediately comply with EU laws and EPP values nearly two years ago, in April 2017. We will show that, contrary to Weber’s claims about EPP values being non-negotiable, Orbán has repeatedly crossed the EPP’s supposed red-lines with impunity. And rather than being restrained by the EPP, Orbán has sought to transform it. Continue reading >>13 March 2019
Democratic Decay Resource (DEM-DEC): Global Research Update-March 2019
Eighth Global Research Update since DEM-DEC was launched This eighth [...] Continue reading >>
0
12 March 2019
Children of Men. Comments on the ECtHR’s Judgment in Khan v. France
The Jamil Khan case illustrates the lack of care unaccompanied foreign minors face in France. As the département of Pas-de-Calais did not do everything they could and should have done to comply with their positive care obligation, the judges of the Strasbourg Court concluded unanimously that France had violated Article 3 of the European Convention of Human Rights. Continue reading >>10 March 2019
How to Save a Constitutional Democracy: a Comment by DIETER GRIMM
Ginsburg and Huq analyze the processes of democratic backsliding and perverting democratic constitutionalism in various countries and ask whether an intelligent constitutional design would be able to prevent this from happening or make it at least more difficult. They do so not out of pure academic interest, but with the intention to protect liberal democratic constitutionalism because they believe it to be morally superior to alternative models. Continue reading >>
0
How to Save a Constitutional Democracy: a Comment by SUJIT CHOUDHRY
Tom Ginsburg and Aziz Huq’s "How to Save a Constitutional Democracy" is a terrific book. In this comment, I address three issues: the important moment the book marks on the value of the comparative method to the study of American constitutionalism; the insights offered by this method to the risk of democratic erosion in the United States and how those risks might be mitigated; and the need to give greater weight than Ginsburg and Huq do to the role of federalism to counter democratic erosion. Continue reading >>Is Trump Right? Foreign Fighters and the States’ Obligation to Repatriate Them
The "Islamic State" is virtually defeated. Do states of origin have or have not an obligation under international law to “take back” (i.e. proactively repatriate) detained IS fighters who are their nationals? Continue reading >>
0
09 March 2019
AfD-Mitglieder im Verfassungsschutz: Politische Betätigungsfreiheit oder Sicherheitsrisiko?
Laut Presseberichterstattung soll das Bundesamt für Verfassungsschutz in einem internen Schreiben seine über 3000 Beschäftigten aufgefordert haben, eine etwaige Mitgliedschaft in der Partei „Alternative für Deutschland“ der Sicherheitsabteilung mitzuteilen. Die Aufregung unter den Beschäftigten wie auch im politischen Berlin ist offenbar groß. Rechtlich ist der Vorgang differenziert zu betrachten: Auch Beamte dürfen sich politisch betätigen, das gilt auch im Sicherheitsbereich. Dort besteht zwar ein qualifiziertes Aufklärungsinteresse, das muss aber stets das konkret-funktionale Amt der Beamtin im Blick behalten. Continue reading >>
0
06 March 2019
Countering the Judicial Silencing of Critics: Novel Ways to Enforce European Values
The Polish government is stepping up its repression. The freedom of political speech is a main target. A national judge has not just the right but an outright duty to refer a case to the CJEU whenever the common value basis is in danger. Thus, a Polish judge faced with a case concerning the silencing of critics, must refer the matter to the CJEU and request an interpretation of Article 2 TEU in light of the rights at stake. Continue reading >>05 March 2019
Die Beschränkung des politischen Streitraums: Warum das Problem nicht (nur) bei Normenkontrollen der Opposition liegt
FDP, Grüne und Linke haben angekündigt, beim Bundesverfassungsgericht einen Normenkontrollantrag gegen den reformierten § 219a StGB zu stellen. Dies hat Alexander Thiele auf diesem Blog kritisiert: Die abstrakte Normenkontrolle werde politisch instrumentalisiert und der politische Streitraum auf diese Weise eingeengt. Beides sind aber keine speziellen Probleme der abstrakten Normenkontrolle oder gar einer einzelnen Klage, sondern allgemeine Phänomene. Kritik und Änderungsvorschläge müssten deshalb eher bei der Institution Bundesverfassungsgericht ansetzen. Continue reading >>Stop Soros Law Left on the Books – The Return of the “Red Tail”?
On 28 February, Hungary's Constitutional Court found the so-called Stop Soros legislative package constitutional. Shocking as it may seem at first glance, this case reminds us how difficult it is to evaluate the judgments of a constitutional court operating in an illiberal political regime. Continue reading >>
0
04 March 2019
Restitution und Kolonialismus: Wem gehört die Witbooi-Bibel?
Will und kann man in den außenpolitischen Beziehungen dieselben europäischen Normen, die das koloniale Unrechtssystem begründet und aufrechterhalten haben, heute wirklich weiter zur Grundlage einer Ablehnung von Restitutionsverhandlungen machen? Die Anwendung der Maßstäbe des alten kolonialzeitlichen Europäischen (!) Völkerrechts auf die Plünderungsakte weist gerade keinen Weg aus der Eurozentrismusfalle. Continue reading >>Crossing the Baltic Rubicon
Last week, a constitutional moment took place in the European Union. In a rather technical area of law, the Statute of the European System of Central Banks, the Court of Justice ruled for the first time in a case that ensued in the annulment of a decision of a Member State. The Court did not declare that a Member State had failed to fulfill its obligations under EU Law. What the Court did was much more ambitious. Continue reading >>
0