05 May 2021

Possibly Constitutional, But Not This Way

Earlier this year, the Parliament of the Autonomous Community of Galicia, Spain, amended the regional Health Act of Galicia to introduce, inter alia, the possibility to impose administrative fines on people who ‘unjustifiably refuse’ to comply with an order to be vaccinated against a given disease. This is the first-ever explicit legislative provision in Spain setting out sanctions for those opposing vaccination. On 21 April, the Spanish Constitutional Tribunal declared an unconstitutionality appeal against the reform of the HAG admissible. Continue reading >>
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04 May 2021
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Solidarität statt Social Distancing

Mit dem Vertrag von Lissabon hat das Ziel einer sozialen Marktwirtschaft Eingang in die EU-Verträge gefunden. Dennoch war das letzte Jahrzehnt von primär wirtschaftspolitischen Integrationsbestrebungen dominiert; der Ausbau der sozialen Dimension der Union ist hingegen fragmentarisch geblieben. Die Europäische Säule Sozialer Rechte soll nun eine Trendwende einleiten. Bei dem Sozialgipfel in Porto am 7. und 8. Mai steht die Realisierung des „sozialen Europas“ ganz oben auf der Agenda. Continue reading >>
03 May 2021
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I am the State

The final report of the European Commission dealing with its decision on the European subsidies for the companies associated with the Agrofert holding owned by the Czech Prime Minister has been published on 23 April. Babiš' strong reaction not only reveals something about the ongoing conflict of interest, but also about his neo-patrimonial ruling in general. It is clear that Babiš does not distinguish between public and private positions – he treats public property in the same way an entrepreneur treats private property. Continue reading >>
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Das ist Alles von der Kunstfreiheit gedeckt

Ein Ende März veröffentlichter Song des Rappers Danger Dan und eine darauf bezogene schriftliche Anfrage des Bundestagsabgeorndeten Frank Pasemann aktualisieren das Thema „Kulturkampf von Rechts“ im Kontext der staatlichen Kulturförderung. Die AfD verfolgt nämlich eine gefährliche Strategie, die nicht nur die geförderten Künstler:innen sondern auch die staatliche Kulturförderung systematisch diskreditieren soll. Continue reading >>
30 April 2021

Einheit bis zum Bruch

Mit gesteigerter Intensität versucht die Union in diesen Monaten, endlich einen seit Jahren verhandelten Vertrag zum Abschluss zu bringen, der die Assoziation der Schweiz an die Rechtsordnung der Union in einen institutionellen Rahmen stellen soll. Die angestrebte Dynamisierung und Institutionalisierung würde einen bedeutenden Integrationsschritt und eine wichtige Weichenstellung in den Beziehungen der Schweiz und der Union darstellen. Das Projekt berührt aber auch grundsätzliche Fragen der Situierung der Union in einem weiteren europäischen Horizont und gewinnt darin zusätzliche Brisanz. Continue reading >>
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29 April 2021

Between European Commitment and ‘Taking the Law Seriously’

On 27 April 2021, the Constitutional Law Committee of the Finnish Parliament adopted its much-awaited opinion on the EU’s Own Resources Decision. It established that its approval requires a qualified majority and thus a significant bulk of votes from the opposition, which has been highly critical of the package. Now, for many MPs, the situation creates an impossible dilemma between their European commitment and taking the law seriously. Continue reading >>
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After Orbán

With a view to the 2022 elections, there is a serious contradiction in Hungarian public opinion: There should be a regime change away from Orbán's Fidesz, but the Basic Law, which they have undermined and weaponized, should not be touched. This will not work. In any case, it is necessary to get rid of the present Hungarian constitution. Continue reading >>

Wo kein Normkonflikt, da kein Kompetenzkonflikt

Schon im Vorfeld des Entscheides des Bundesverfassungsgerichtes zum Mietendeckel vom 15. April ist darauf hingewiesen worden, dass dieser die Verzahnung von föderaler Kompetenzordnung und Tragweite des Grundrechtsschutzes offenlegen werde. Noch deutlicher wird diese Verzahnung im Vergleich mit einem höchstrichterlichen Verdikt zur Verfassungsmässigkeit einer kommunalen Volksinitiative zur Bremsung der Mietpreise in der Stadt Bern vom November 2019. Continue reading >>
28 April 2021
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Migrant Workers’ Safety Concerns Should be a Pandemic Priority

In the second year of the pandemic, migrant workers continue to work under precarious conditions, exacerbated by the additional risks associated with Covid-19. Social security assistance in Germany, including health care provisions, requires a minimum of 70 working days before employers are required to contribute. During last year’s agricultural season, the German government raised this minimum to 115 days. This made healthcare the responsibility of one’s country of citizenship, not of one’s employer. This year, in April 2021, the German farming industry has successfully pressured the government to re-extend this provision to 102 days.  Continue reading >>
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Wie europäisch wird deutsches Polizeirecht?

Das europäische Polizeirecht befindet sich inmitten eines Paradigmenwechsels. Während das Europarecht zunächst noch primär auf Polizeikooperation ausgerichtet war, lässt sich inzwischen eine zunehmende Vereinheitlichung des mitgliedstaatlichen Sicherheitsrechts beobachten. Nicht nur für den Grundrechtsschutz hat diese Entwicklung weitreichende Folgen. Auch auf politischer Ebene ist mit Gegenwind der Mitgliedstaaten gegenüber der fortschreitenden Harmonierung des innerstaatlichen Sicherheitsrechts zu rechnen. Continue reading >>
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Solving the Copenhagen Dilemma

By proclaiming an entirely new ‘non-regression’ principle in EU law based on the connection between Articles 49 TEU (EU Enlargement) and 2 TEU (EU values, referred to from Art. 49), the Court of Justice achieved huge progress in addressing a well-known lacuna undermining the EU legal order. The ‘non-regression’ principle is a new important direction in the notable fight for the EU rule of law started with the discovery of EU competence in, in particular, the area of judicial independence and the organization of the judiciaries in the EU Member States. Continue reading >>
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How the EU is Becoming a Rule-of-Law-less Union of States

The most recent attempt by Poland's executive to undermine the very foundations of the Union legal order speaks volumes about how far the politics of resentment have come since 2015. With the Constitutional Tribunal about to hand the government its desired excuse to ignore interim measures of the Court of Justice of the European Union, a point of no return might have been reached. This new phase sees the dismantling of the rule of law on the domestic front being reinforced, aided and abetted now by the legitimizing inaction and/or spineless bargaining at … the supranational level. The EU through its institutions is playing the game according to the rules dictated by the smart autocrats. Continue reading >>
27 April 2021

Ireland cannot do it alone

Due diligence obligations for online platforms are probably the most relevant aspect of the European Commission’s proposal for a Digital Services Act (DSA). However, the DSA's proposed oversight structure is based on the country of origin approach, which has proven difficult in the past. An alternative oversight model which would allow for all Member States, especially the ones who are willing and capable to spend resources to contribute to the oversight over very large platforms, is preferable. Continue reading >>
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Infektionsschutzmaßnahmen in der Schnittmenge von Verwaltungsanordnung und Gesetzesbefehl

Dem rechtswissenschaftlichen Beobachter bietet sich bei infektionsschutzrechtlichen Maßnahmen mittlerweile das Bild einer völligen Austauschbarkeit der Handlungsformen Verwaltungsakt (Allgemeinverfügung), Rechtsverordnung und Parlamentsgesetz. Anordnungen, die als (konkret-generelle) Einzelfallregelungen beurteilt werden, wenn sie in einer Allgemeinverfügung stehen, finden sich inhaltlich identisch in Rechtsverordnungen und nunmehr auch im IfSG. Trotzdem liegt mit § 28b IfSG weder ein unzulässiger Übergriff des Bundesgesetzgebers in reservierte Exekutiv- oder Länderkompetenzen noch ein unzulässiges Einzelfallgesetz vor. Continue reading >>
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A Relieving Decision

With its interim decision of 15 April 2021, the German Federal Constitutional Court has paved the way for ratification of the 2020 Own Resources Decision by the German side. At the same time, the Court shows that it will apply the well-known constitutional standards in the main proceedings, possibly – this is only a guess – concentrated on the ultra vires review, which allows the all-important dialogue with the ECJ to continue in the framework of a preliminary ruling procedure. Continue reading >>
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Bad Tandem

With its ruling of 15 April 2021, the Polish Constitutional Tribunal willingly accepts the role of substitute lawmaker. The result is an inelegant, clumsy judgment that creates more problems than it solves. The Constitutional Court as the executor of the parliamentary majority destroys not only its reputation but also the purpose of the negative legislator. In the case of the Commissioner for Human Rights, the solution of a political problem is once again transferred to the Constitutional Court. Continue reading >>
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26 April 2021

Fußball, Kartelle und Recht

Das „Super League“-Intermezzo hat den Finger in die Wunde des Spitzenfußballs gelegt. Die Rechtfertigung der bestehenden Strukturen leidet unter der zunehmenden Unfähigkeit, die Topteams in einem Wettbewerb zu halten, der diesen Namen auf nationaler Ebene und im Ligaalltag verdient. Das europäische Kartellrecht steht und stand den Verantwortlichen nicht im Wege, um Europa vor einer „Super League“ und bestehenden Oligopolen zu bewahren und dabei den breiten Wettbewerb zu fördern. Continue reading >>
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Die ‘Bundesnotbremse’ ist nicht zustande gekommen

Aller Orten war in den letzten Tagen von der mutmaßlichen materiellen Verfassungswidrigkeit des neuen § 28b IfSG, der „Bundesnotbremse“ zu lesen und zu hören. Angesichts der großen Aufmerksamkeit muss verwundern, dass die offenkundige formelle Verfassungswidrigkeit der Norm bislang nicht thematisiert wurde. Bei der „Bundesnotbremse“ handelt es sich um ein gleich in zweifacher Hinsicht zustimmungsbedürftiges Gesetz, dem die Zustimmung des Bundesrats fehlt und das daher nicht gemäß Art. 78 GG zustande gekommen ist. Continue reading >>
25 April 2021
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A Securitarian Solange

There is sigh of relief across Europe after the BVerfG has rejected the injunction order by the plaintiffs against the Own Resources Decision. But a decision by the French Conseil d’Etat taken on the same day might be the far more important political decision. Indeed, the French Court goes further than the BVerfG by openly resisting the application of EU law. In this case, the French Government will indeed reject EU law for an extended (and potentially unlimited) period of time. Continue reading >>

Paving the Way for Equitable Access to Vaccination

The global and regional distribution of COVID-19 vaccines has become one of the biggest geopolitical issues in the fight against the pandemic. On April 7, the Inter-American Commission on Human Rights published its Resolution 1/2021 “COVID-19 Vaccines and Inter-American Human Rights Obligations.” As it looks back on more than one year of health crisis and its multiple effects over all spheres of life, the Resolution addresses the urgency of ensuring rapid immunization throughout the Americas. Continue reading >>
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