14 May 2018

Judges under Attack in Hungary

Judges seem to irritate the Hungarian Prime Minister Viktor Orbán who likes to talk officially about “the judicial state” and irresponsible judges. Despite many problems with judicial autonomy and practice, judicial independence itself has remained relatively intact from overt political influence so far. More precisely: the governing party and its friends could not completely rely on the courts to get favorable decisions. For example, governmental bodies have regularly lost cases initiated by civil legal organizations for the release of public information. That, however, might change after Orbán’s latest electoral victory. Continue reading >>
0
13 May 2018

10 Facts on Poland for the Consideration of the European Court of Justice

In June, the European Court of Justice is to decide whether, despite massive legislative changes, the Polish judiciary is still independent and therefore able to ensure a fair trial to people extradited to Poland on the basis of a European Arrest Warrant. Marcin Matczak, a Polish lawyer, uses the old tradition of the amicus curiae letter – a letter from a friend of the court – to depict the situation of the Polish judiciary in 2018. Continue reading >>
09 May 2018

Ein Feiertag für Europa

Vor einigen Wochen wurde bekannt, dass der Berliner Senat die Einführung eines neuen gesetzlichen Feiertags plant. Laut dem Regierenden Bürgermeister Michael Müller soll es sich dabei um einen Anlass handeln, „der eine politische Relevanz in unserer Geschichte hat“. Welcher Tag es genau sein wird, ist allerdings noch offen. Das Blog Der (europäische) Föderalist hat zusammen mit The European Moment einen Aufruf initiiert, diesen künftigen Berliner Feiertag auf den Europatag am 9. Mai zu legen. Continue reading >>
08 May 2018

Leges fugitivae: Wie Recht verschwindet

In Österreich vollzieht sich leise und beinahe unbemerkt die größte „Rechtsbereinigung“ seiner Geschichte. Alle Gesetze, die vor dem 1. Jänner 2000 verabschiedet wurden und weiterhin in Geltung bleiben sollen, werden im Anhang des Entwurfs zum Zweiten Bundesrechtsbereinigungsgesetz aufgelistet. Diese Liste umfasst 224 Seiten. Was nicht in diesem Katalog aufgenommen wird, soll seine Geltung verlieren. Mit Ordnungsliebe allein lässt sich dieses Projekt kaum erklären. Continue reading >>
0
07 May 2018

Mit dreierlei Maß – Ellwangen und das Rechtsstaats­verständnis der Deutschen

Wer am Wochenende die politische Debatte und auf Twitter den Hashtag #Ellwangen verfolgt hat, könnte den Eindruck gewinnen Deutschland stehe kurz vor einem Bürgerkrieg. Dabei hatten Flüchtlinge nur versucht, die Überstellung ihres Mitbewohners im Rahmen des Dubliner-Zuständigkeitssystems nach Italien zu verhindern, ein Akt des zivilen Ungehorsams. Was immer in Ellwangen tatsächlich passiert ist, eines zeigt dieser Vorfall ganz deutlich: In Deutschland wird der Rechtsstaat mit dreierlei Maß gemessen. Continue reading >>

A Constitutional Referendum to Delegitimize the Constitution

President Andrzej Duda has just announced that on 10 and 11 November a referendum will be held in Poland on the need to amend the Constitution, in which he will put to the Polish people numerous questions arising from ongoing public consultations. This consultative referendum is an attempt to delegitimise the Constitution, on which the referendum’s own legitimacy is based. Continue reading >>
0
06 May 2018

Choosing between two Evils: the Polish Ombudsman’s Dilemma

The Polish legislator has adopted several controversial anti-terror and surveillance laws recently. Ombudsman Adam Bodnar had had applied for constitutional review before the Constitutional Tribunal – but the cases were assigned to panels that included unconstitutionally elected "anti-judges". Therefore, he decided to withdraw the application. But that is not the end of the story. Continue reading >>
0

Staatlicher „Hygienepranger“ vor dem Bundes­verfassungs­gericht

Die Behörden müssen die Öffentlichkeit informieren, wenn der Verdacht besteht, dass in Lebensmitteln zulässige Grenzwerte überschritten oder qualifiziert verbraucherschützende Regelungen verletzt werden. Diese Regelung dient nicht der Warnung und Gefahrenabwehr, sondern der Verbraucherinformation. Der Erste Senat des Bundesverfassungsgerichts hat sie jetzt im Verfahren einer abstrakten Normenkontrolle für teilweise verfassungswidrig erklärt. Sie ist insoweit mit Art. 12 Abs. 1 GG unvereinbar, als die Veröffentlichung nicht zeitlich begrenzt ist. Continue reading >>
0
05 May 2018

Libanon im Wahlfieber

Am 6.Mai 2018 werden die Libanesen zur Wahlurne gebeten – gewählt wurde zuletzt im Jahre 2009. Ein Blick auf die politischen und geschichtlichen Hintergründe des Zedernstaates. Continue reading >>
0
04 May 2018

Deflection of Asylum Seekers to Ghettos in Third Countries?

One of the reform ideas of the Common European Asylum System is to enforce the deflection of asylum seekers to non-European countries. The designation of a third country as a safe third country may be made with exceptions for specific parts of its territory. That could cover the transfer of asylum seekers to an unstable third state, when a protection zone of the size of a refugee camp has been brought under control and asylum seekers are held there with their subsistence secured. This post aims at questioning the compatibility of this new scheme with the Geneva Convention and at eliciting a debate on it. Continue reading >>
0
,

The Danish Institute for Human Rights and the Copenhagen Declaration – a Reply to Helga Molbæk-Steensig

In her blog post “Is Something Rotten in the State of Denmark?”, Helga Molbæk-Steensig analyses the making of the Copenhagen Declaration; the most important outcome of the Danish chairmanship of the Committee of Ministers of the Council of Europe. Molbæk-Steensig agrees with most commentators that the declaration does not reflect the Danish government’s “strong discourse of sovereignty and democratic deficit in the Danish debate“. We certainly agree on this point, but we cannot agree with Molbæk-Steensig when she claims that we – Denmark’s national human rights institution – played a passive, or even negative, role during the making of the declaration. We especially disagree when Molbæk-Steensig implies that we somehow legitimise a far-right narrative designed to limit the system of human rights protection in Europe or subscribe to a reductionist concept of democracy. Continue reading >>
0
03 May 2018

Verweisung Asylsuchender auf Ghettos in Drittstaaten?

Eine neue Idee bei der Reform des Gemeinsamen Europäischen Asylsystems ist das Konzept des territorialen Teilschutzes: Um Asylsuchende auf außereuropäische Schutzstaaten verweisen zu können, soll es ausreichen, wenn die dazu nötigen Bedingungen nur in einem Teilgebiet des Territoriums erfüllt sind. Demnach wäre es etwa möglich, Schutzsuchende zwangsweise einem instabilen Drittstaat zuzuordnen, in dem eine Zone von der Größe eines Flüchtlingslagers unter Kontrolle gebracht wurde, und die Schutzsuchenden in dieser Zone subsistenzgesichert zu ghettoisieren. Continue reading >>
02 May 2018

Corporate Liability for Extraterritorial Human Rights Violations – the US in Retreat?

Last week, in Jesner v. Arab Bank, the United States Supreme Court decided that foreign corporations cannot be sued in federal court for human rights violations that occurred outside the US and have no substantial link to the US. The decision is the latest piece of an ongoing debate around the question: just how far can the US meddle in affairs of other countries? More pragmatically, it makes international human rights litigation - a successful counterpart to diplomatic intervention in the past - much more difficult today. Continue reading >>
0

Der Rechtsbruch-Mythos und wie man ihn widerlegt

Bis heute hält sich hartnäckig die Meinung, dass eine „illegale Masseneinwanderung“ nach Deutschland stattfinde und an den Grenzen die „rechtsstaatliche Ordnung“ zusammengebrochen sei. Nun dürfte die Behauptung vom fortwährenden Rechtsbruch, wie ich im Tagesspiegel schrieb, vorrangig das strategische Ziel verfolgen, die Politik generell zu delegitimieren und einem sachlichen Streit auch dadurch auszuweichen, dass man die Systemfrage stellt. Bei dieser generellen Feststellung könnte man es bewenden lassen und Reaktionen wie diejenige von Thilo Sarrazin über „Professor Unfug“ den diskursiven Echokammern des politischen Darknet überlassen. Dennoch sollen nachfolgend die zentralen rechtlichen Aussagen des Tagesspiegel-Beitrags näher erläutert werden Continue reading >>
01 May 2018

Has Parliament Taken Charge of Brexit?

The UK House of Lords has adopted amendments to the European Union (Withdrawal) Bill that would make the conclusion of a withdrawal agreement contingent on parliamentary approval. It is not at all clear which, if any, of the Lords amendments will survive in the House of Commons, and we may not find out for a while. It may be premature to conclude that Parliament is now fully in charge of the Brexit process. What the amendments show, however, is that Parliament can assert control if it chooses to do so. Continue reading >>
0

Warum der Stadionverbots-Beschluss weit mehr ist als nur Common Sense

Mit Beschluss v. 11. April 2018 hat der Erste Senat des Bundesverfassungsgerichts entschieden, dass ein bundesweit gültiges Stadionverbot eine spezifische Konstellation ist, in der sich aus Art. 3 Abs. 1 GG gleichheitsrechtliche Anforderungen für das Verhältnis zwischen Privaten ergeben. Die Ausstrahlungswirkung des Gleichbehandlungsgebots auf privatrechtliche Rechtsbeziehungen begründet zwei Pflichten privater Akteure. Ist der Beschluss, wie Matthias Ruffert schreibt, lediglich eine zutreffende Einzelfallentscheidung? Warum aber hat der Senat darüber entschieden? Und warum hat er sich dafür mehr als acht Jahre lang Zeit genommen? Diese Faktoren passen nicht so recht zur These einer common sense-Entscheidung. Ich plädiere mit vier Argumenten dafür, der Entscheidung eine größere Bedeutung zuzuschreiben. Continue reading >>
30 April 2018

Common sense statt strikte Dogmatik? Zutreffendes aus Karlsruhe zu Stadionverboten

Gibt es ein Grundrecht gegen willkürliche Stadionverbote? Ist ein übermächtiger Profifußballverein einfach nur ein Grundrechtsträger, der von seinem Recht auf Privatautonomie Gebrauch macht? Die Antwort des Bundesverfassungsgerichts auf diese Fragen ist überzeugend. Continue reading >>
28 April 2018

(Not) Striking Down Surrogate Motherhood in Portugal

Last Tuesday, the Portuguese Constitutional Court declared unconstitutional several provisions of the regime on surrogacy, as well as the prohibition to disclose the identity of gamete donors and surrogate mothers. The most striking aspect of this decision, however, is not what the PCC ruled unconstitutional but rather what it expressly accepted as being constitutionally valid. The clear messages sent by the PCC to the legislature show a careful self-repositioning of the Court in its role as a constitutional interpreter in a democracy. Continue reading >>
0
27 April 2018

Ein Recht auf Rehabilitation für Folteropfer oder: Wenn der EuGH die Flüchtlingseigen­schaft vergisst

Schwer kranke Drittstaatsangehörige erhalten nur dann Schutz vor Abschiebung, wenn sie mangels medizinischer Behandlung im Heimatstaat eines qualvollen Todes sterben würden. Diese Linie hat der EGMR mittlerweile zwar etwas gelockert, aber subsidiären Schutz gibt es auf dieser Basis jedenfalls nicht. Jetzt hat der EuGH seine Rechtsprechung aktualisiert und für Folteropfer, die an schweren psychischen Folgeschäden leiden und in ihrem Heimatstaat keine adäquate Behandlung erhalten können, die Anforderungen an die Verfügbarkeit medizinischer Behandlung im Herkunftsstaat herabgesetzt. Doch so richtig glücklich macht auch dieses Urteil nicht. Continue reading >>
26 April 2018

Something Rotten in the State of Denmark?

The final version of the Copenhagen Declaration has turned out to be a lot less dramatic than the original draft led many observers to believe. This leaves several questions of why. Why did Denmark, traditionally a frontrunner country, create a draft declaration so regressive it gave rise to harsh critiques from the Council of Europe Assembly, from academia and from civil society? Why was the Danish Minister of Justice glossing over the content of the declaration? Why has the Danish Institute of Human Rights been so relatively quiet throughout the whole debacle? Continue reading >>